Somogyi Katalin | Az alvásról másképpen | Orvos Ajánló
Rendben Szolgáltatásunk igénybevételével, honlapunk böngészésével Ön beleegyezik a sütik (Cookie) használatába. További részletek az Adatvédelmi irányelveink oldalunkon.

Somogyi Katalin: Az alvásról másképpen


Az alvásról másképpen..



írta: Somogyi Katalin - alvás szakértő, klinikai szakpszichológus, pszichológus

Mára már egyértelmű, hogy napjainkra népbetegséggé vált a stressz okozta alvászavarok előfordulása. A kialvatlanság vagy ún. alvás elégtelenség (insomnia), hosszú távon testileg és lelkileg is kimeríti a szervezet erőforrásait. Az átvirrasztott éjszakák következménye a nappali funkciózavar, ami dekoncentráltságban (problémamegoldási képesség csökkenésében) az alkalmazkodás és teljesítőképesség zavarában jelentkezik elsősorban, de a hosszú távú kimerültség hatására közérzetünk romlik, ingerlékenyebbek is leszünk, későbbiekben pedig nagyobb a kockázat hangulatzavarok kialakulására- szorongásra, depresszióra.

A felgyorsult és túlhajszolt napi életritmus következményeként - teljesítőképességünk határait feszegetjük, ám a szervezetünk jelez, hogy erőtartalékaink kimerültek, egyre többször fordul elő, hogy álmatlanul forgolódunk az ágyban. A legnagyobb félelem sokszor abból táplálkozik, hogy mi lesz, ha másnap nem tudunk jól teljesíteni a munkahelyünkön, és a fáradtság és ingerlékenység miatt többször fogunk személyes vitákba, konfliktusba keveredni. Ismerős ez a helyzet?

Az ördögi kör elindul: a rettegés az elalvástól, az este felerősödő félelemérzet ébresztő hatással van a szervezetre, és éppen ez a félelem indukálta ébrenlét akadályozza meg a pihentető alvást. Ekkor gyakorlatilag már saját magunk, öntudatlanul tartjuk fent a problémát és akadályozzuk a pihentető alvást.

Az első időszakban-napokban, hetekben- amikor érzékeljük, hogy nyugtalanabbul alszunk, legtöbbször mi magunk is pontosan tudjuk, mi az ami nyugtalanít minket, mitől alszunk rosszabbul. Például azon aggódunk hogy másnap a munkahelyünkön milyen problémákkal fogunk szembesülni, vagy aggódunk valamilyen számunkra fontos kapcsolat elvesztése miatt, esetleg anyagi biztonságunk miatt, és még sorolhatnánk. Az első egy hónap még az akut fázis, ezért is hívják akut insomniás epizódnak. A tünetek megjelenését követő nagyjából egy hónapban nagy az esélye annak, hogy a panaszok, a stressz csökkenésével fokozatosan saját maguktól, szakszerű segítség nélkül is elmúlnak, rendeződik és stabilizálódik a lelki és fizikai komfort érzet, a stressz oldódásával nyugodtabb lesz az alvásunk, helyreáll a szokásos rend.

A jó alvás titkai I. - tippek és tanácsok

Nehezen alszik el? Ha felébred nehezen alszik vissza?

1. Éjszaka amikor felébredek, nehezen tudok visszaaludni mert észre sem veszem, de elkezdek gondolkodni. Ha elkezd járni az agyam, nem lehet leállítani.

Ezt az akaratlanul elinduló gondolatfolyamot úgy hívják a pszichológusok, hogy "automatikus gondolatok", ahogy a neve is jelzi, szinte nem tudatos, és akarattal nehezen befolyásolható, nehezen leállítható gondolatáramlásról van szó. Az éjszaka folyamán 2-3 óránként mindig felébredünk két-három másodpercre (az alvásfázisok miatt), ha könnyen visszaalszunk, akkor aligha vesszük észre azt, hogy rövid időre bár, de ébren vagyunk. A gond akkor kezdődik, ha elkezdünk gondolkozni, például a másnapi tennivalókon. Ilyenkor az agy "felébred", munkamódba kerül, és elindul a gondolatáramlat. Ez pont épp az ellenkezője annak az ideális állapotnak, amikor könnyen és gyorsan el tudnánk aludni. Ráadásul éjszaka, minden egyes felmerülő negatív gondolat vagy probléma sokkal nagyobbnak, nehezebben megoldhatónak tűnik.

Tipp! tanuljon meg egy könnyebb relaxációs gyakorlatot!

A relaxációs gyakorlatok azért nagyon hatásosak az alváspanaszok megszüntetésében, mert éppen ezt a leállíthatatlannak tűnő gondolatfolyamot oldja, lecsendesíti a nagy energiával rendelkező elmét, és a tudatműködést optimális szintre hozza. Ugyanakkor a relaxáláshoz szükséges készséget, csak kitartó gyakorlással lehet elérni. Minimum 2 hónapig mindennap gyakorolni kell.

 


Forrás: http://www.sk-pszichologus-budapest.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=61:alvaszavarok&catid=37:pszichologiai-cikkek&Itemid=62

Somogyi Katalin csomagajánlatai

Csomagajánlatokról a következő információkat érdemes tudni... Olvasson tovább [...]